
"ΕΡΓΑ ΑΝΑΠΛΑΣΗς της παλαιάς γνωστής μας μικρής Π[λατείας των Αρφαρών , μέχρι και την Νέα ,μεγάλη Κεντρική Πλατεία του Δήμου, προς Άγιο Κωνσταντίνο ,περίπου 150 μέτρα .- Ιούλιος - 2008 . Αρφαρά sns .-
~ ΕΙΚΟΝΕΣ - ΦΩΤΟΓΡΑΦΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟ ΟΜΟΡΦΟ ΑΡΦΑΡΑ - ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ 2008,sns .-
***

ΤΟ ΚΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΔΗΜΑΡΧΕΙΟΥ ΑΡΦΑΡΩΝ , στο εισόγειο , στεγάζετει ο Σταθμός Χωροφλακής- Αστυνομείας ΤΩΝ αΡΦΑΡΏΝ .-
Οικία Γιάννης Γεωργούντζου στο Αρφαρά . 2008.- sns.-
Εξωχικό Κέντρο Γεωργ. Παν. Δημόπουλου " ΜΥΛΟΣ " Στις αναπλασθέντες Πηγές του Πηδήματος , Δ.Δ Αρφαρών.- 2008. SNS .-
ΧΑΡΤΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΡΦΑΡΩΝ στην δεύτερη τετραετία σαν Δημος Αρφαρών με τον σχεδιασμό "Καποδίστρια 1 " . 2008 . sns.-
~~&&~ ~ Ο Κωνσταντίνος Γ. Λαγόγιαννης , κατά το 1965 , αναφέρει γράφοντας για την Ιστορία των Αρφαρών Μεσσηνίας την δική του άποψη : « Κατά τον 5ο ή 6ο αιώνα μ.Χ. κατεβήκανε οι Σλάβοι και Αρβανίτες στην Ελλάδα φθάνοντας μέχρι και την Πελοπόννησο , ερημώνοντας στο πέρασμά τους τα πάντα . Αφού παρέμειναν σαν κυρίαρχοι , έδωσαν σε ορισμένες περιοχές Σλαβικές ονομασίες , όπως Γκλόγκοβα , Άκοβα , Αναστάσοβα , Σίτσοβα κ. α. Η Γκλόγκοβα , υπήρξε κατά το παρελθόν , πόλη με αρκετές χιλιάδες κατοίκους , με κατοίκους που ερχόντουσαν από τα βόρεια μέρη.- Η Αρκαδία , όπως είναι ιστορικά γνωστό , είχε πολλές πολεμικές περιπέτειες.- Η Γκλόγκοβα όμως , λόγο της θέσης της δεν γνώρισε πολέμους , και ίσως γι ΄αυτό και κατοικήθηκε από Σλάβους μετανάστες.- Στην συνέχεια ο Λαγόγιαννης εναφέται στην προέλευση του ονόματος Αρφαρά και γράφει ότι ο Αρφαράς , ήταν υπαρκτό πρόσωπο οικογένειας από την Αρκαδία και επειδή τότε υπήρχαν πολλοί αποικιστές λόγω των πολέμων στην Αρκαδία , δυο αδέλφια , η Άννα και ο Αρφαράς , ξεκίνησαν μαζί από την Αρκαδία σαν τυχοδιώκτες πλέον και φτάσανε στην Γκλόγκοβα.- Εκεί φαίνεται πως δεν βρήκαν ανεκμετάλλευτο μέρος και συνέχισαν την πορεία τους προς τον κάμπο της Πολιανής (Πολιάνα).- Στην αρχή έφτασαν στους πρόποδες του βουνού Περδίκι.- Εκεί υπήρχε ένας μικρός υδρόμυλος ο οποίος κινιόταν με τα νερά ενός ξεροπόταμου που προερχότανε από την Παπουτσού της Γκλόγκοβας.- Όλα αυτά αναφέρει ο γράφων , ότι υπάρχουν μέχρι και σήμερα, όπως το αυλάκι προς τον υδρόμυλο.- Αφού περίμεναν ,παραμένοντες εκεί για λίγο , ανιχνεύοντας και εξερευνώντας την όλη περιοχή μέχρι του κάμπου της Πολιάνας , αποφάσισαν για μόνιμη εγκατάσταση , και βρίσκοντας έφορα εδάφη εγκαθίστανται για να έρθουν κι άλλοι μέτοικοι , κάτοικοι με τα κοπάδια των ζώων , αρχίζοντας να γίνεται στην αρχή ένα μεγάλο χωριό και αργότερα πόλης .- Αυτό αποδεικνύεται και από τις 72 εκκλησίες που υπήρχαν σε αυτή την περιοχή , τα ερείπια των όποίων βρίσκονται ακόμη και σήμερα σε όλη την περιοχή της Γκλόγκοβας .- Την νέα αυτή περιοχή πόλη η Άννα την ονόμασε Πολιάνα , δηλαδή η πόλη της Άννας.- Η Άννα φαίνεται ότι ήταν πολύ δυναμική και σατανική γυναίκα , κι αποφασίζει να διώξει τον αδελφό της Αρφαρά για να γίνει αυτή κυρίαρχος όλης της περιοχής την σημερινής Πολιανής .- Του κάνει πρόταση να του δώσει 100 αιγοπρόβατα και να έγαταλείψη την περιοχή και την περιουσία του .- Τελικά τον πείθει κι έτσι ο Αρφαράς παίρνοντας το ποίμνιό του και όλα τα υπάρχοντά του και πορεύεται προς το Δυτικό τμήμα της Πολιανής για να βρει νέο τόπο κατοικίας και χειμαδιό για το ποίμνιό του .- Παίρνοντας μια λαγκαδιά από την άκρη και στο δυτικό μέρος της Πολιανής , περνά από του Κάμπανη, τα Κουτρουλιάνικα , το Πρασιναίϊκο , την Σπασόγουβα , το Πιτουρά , τα Παλιάμπελα , και την Μπούκα , για να φτάσει στα Ριζόβραχα , όπου εκεί υπήρχε μικρή σπηλιά , ένα κι ένα για το ποίμνιό του.- Οι προαναφερθέντες ονομασίες είναι και σημερινές.- Αφού εγκαταστάθηκε στη σπηλιά μιας τσούμπας μετονομάσθηκε σε οβορό του Θανάση, ήτοι δηλαδή ποιμνιοστάσιο του Θανάση , όπου και μέχρι σήμερα σώζονται η κατοικία και το ποιμνιοστάσιο .- Εδώ όμως ο Αρφαράς βρέθηκε αντιμέτωπος με την λειψυδρία , δηλ. δεν υπήρχε νερό ούτε για τον ίδιο , ούτε και για τα ζώα του .- Όλα τα υπάρχοντα νερά ήταν επιφανειακά και λιγοστά.- Με τον ερχομό της άνοιξης εγκαταλείπει τον Ριζόβραχο και φτάνει στην τοποθεσία του σημερινού Παν Αρφαρά ή Άνω Αρφαρά ή Πάνω Αρφαρά., και ανοίγει μικρό πηγάδι στη θέση την λάκκα του Παπά , που μέχρι και σήμερα σώζεται , αλλά κι εδώ το νερό ήταν λιγοστό.- Γνώριζε όμως ότι την εποχή εκείνη μόνο η Γκλόγκοβα είχε αρκετό νερό , και αποφάσισε να εγκατασταθεί πλέον εκεί - Αλλά εδώ γίνεται ένα θαυμαστό γεγονός που του άλλαξε τα σχέδια της αγκατάληψης αυτής της τοποθεσίας .- Παρέμεινε λοιπόν εκεί απέκτησε οικογένεια , από την οποία σήμερα έχουμε την καταγωγή μας οι περισσότεροι κάτοικοι των Αρφαρών , πάντα σύμφωνα με τα αναφερόμενα από τον Κωνσταντ. Λαγόγιαννη.- Μια μέρα λοιπόν κατά την οποία ετοιμαζότανε για την Γκλόγκοβα , σταμάτησε για ξεκούραση στο δασώδες εκεί μέρος του σημερινού Άνω Αρφαρά , .- Τότε είδε έναν τράγο να βγαίνει από τα βάτα με την γενειάδα του βρεγμένη , και κατάλαβε ότι κάπου εκεί υπάρχει νερό , ‘όπου πράγματι εξερευνώντας την πορεία του τράγου μετά από παρακολούθηση , βρίσκει το μέρος που έτρεχε το νερό , και αποφασίζει την εκεί παραμονή του , κι έτσι γίνεται ο πρώτος οικισμός του Παν΄Αρφαρά.- Στην πορεία του όμως προς την Γκλόγκοβα , συνάντησε έναν Νικολαρόπουλο και του διηγήθηκε το περιστατικό με τον τράγο , για να έρθουν μαζί και να ανοίξουν ένα πηγάδι που είχε αρκετό νερό .- Όπως αφηγούνται οι παππούδες μας και οι λοιποί ηλικιωμένοι , γέροντες , ο Νικολαρόπουλος εγκαταστάθηκε σε ένα μικρό σπιτάκι , που τότε βρισκόταν πίσω από την Αγία Παρασκευή και πως βοηθούσε στις διάφορες εργασίες τον Αρφαρά.- Όσον αφορά την κτίση και δημιουργία των απογόνων του Αρφαρά δεν γνωρίζουμε την πορεία του.- Θα αναφέρει ο γράφων μια απόγονο του Αρφαρά την Σταματίνα , την οποία εγκατέστησε ανατολικά και απέναντι από σημερινό χωριό , διότι εκεί βρήκε βρύση με τρεχούμενο νερό .- Αργότερα γίνεται κι αυτό χωριό και το ονόμασε Σταματινού.- Αυτά αναφέρει ο κ. Λαγόγιαννης , ας τα έχουμε κι αυτά σαν παράδοση κατά νου .-
<< Ο ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΤΗΣ ΑΝΑΣΤΑΣΕΩΣ στον Άγιο Κωνσταντίνο Αρφαρών , που ανηγέρθει από τον συμπατριώτη μας καθηγητή πανεπιστημίου κ.κ. Κωνσταντίνο Γεωργ. Νιάρχο >>.- ~ Στην συνέχεια ο Κ. Γ. Λαγόγιαννης αναφέρεται στα ονόματα οικογενειών που εγκαταστάθηκαν στο Άνω Αρφαρά , στο Σταματινού και το σημερινό κάτω Αρφαρά .- Στο Α. Αρφαρά αναφέρει τον Αρφαρά , Νικολαρόπουλο , Τσώνη ή Καρτσώνη, ή Κάρτσωνα , ο Λίβας , ο Θεοφιλόπουλος , ο Μπούρας Γεώργιος , ο Νταραχάνης , ο Μαγκλάρας , ή Κιουσιούλας , ο Αργυράκης , ο Μπαλάσης , ο Ματθαίος , ο Κρέπης , ο Καράγιαννης , ο Καρμίρης , ο Μωραγιάννης , μάλλον ήταν στην Κλόγκοβα ο Καπράλος κ. α. - Στο Σταματινού Μπούρας Γεώργιος του Ιωαν. , ο οποίος απέκτησε πέντε (5) παιδιά , τον Δημήτριον ή Λαφαζάνον , τον Ιωάννην , τον Βασίλειον τον Παναγιώτην , και τον Αθανάσιον .- Οι Μωραγιαναίοι , οι Κρεπαίοι , και οι Λαγογιαναίοι , προέρχονται από την Κλόγκοβα.- Επίσης και οι Κοτσαραίοι και Μαυρικαίοι κ.α. .- Στο Κάτω Αρφαρά και μάλιστα στον Άγιο Βασίλειο , ο Κάρτσωνας , ο Λίβας , ο Αρμένης , οι Μπουραίοι , ο Δημήτριος ή Λαφαζάνος ,ο Μουτσοκλούκας ή Μουτεβελής , και οι δυο αδελφοί του , , ο οποίος Μητσοκλούκας καθότανε απέναντι από τον Άγιο Βασίλειο μαζί με τους Χιώτες ή Μπουρέους , .- Ο Μουτσοκλούκας ήταν δυναμικός και πολύ παλικαράς .- Στην κυριολεξία Μουτεβελής σημαίνει άριστος εκκλησιαστικός ταμίας .- Κατόπιν είναι οι Νιαρχαίοι , οι Σταθακαίοι , οι Παναγόπουλοι , οι Καρμιραίοι , και οι Καμαριναίοι .- Ο Σταυρόπουλος , από την οποία οικογένεια Σταυρόπουλου κατάγονται οι Σκουλικαίοι , ο Γιαννιάς , ο Μαυρέας , ο Κατσίρης , ο Γάτσος , ο Θεοδωρόπουλος , ο Αρμένης , ο Τσάλτας , ο Πουλόπουλος , οι Πολυχροναίοι , οι Γιαννακοπουλαίοι , οι Βασιλοπουλαίοι , οι Βαλασαίοι , είναι μια οικογένεια .- Οι Σκουλικαίοι κατοίκησαν στην Τραγόραχη , καθώς και οι Παπανηκολαίοι , Βαλασσαίοι , Ζαλαχώρης ή Μπούρας στο Πλαϊνού , ο Καπράλος στο Σγουρόβραχο , ο Λαγός ή Λαγόγιαννης στην Τραγόραχη , ο Αργυράκης στο Χελωνιά , Ο Καράγιαννης και Μωρογιώργας στην Σκόμαρα .- Επίσης αναφέρεται στον πρώτο παπά , τον Παπαθεοφίλη που πρώτο-λειτούργησε στην Αγία Παρασκευή στο Πάνα ΑΡΦΑΡΆ και μετώκησε στο κάτω Αρφαρά , είχε όμως και το Άνω Αρφαρά .- Αναφέρει επίσης και το ανέκδοτο του Παπά -Θεοφίλη , που επρόκειτο να στεφανώσει μια κοπέλα από το Άνω Αρφαρά και έστειλαν έναν χωριάτη τους να ειδοποιήσει τον Παπά Θεοφίλη να κάνει το μυστήριο , στο Κάτω Αρφαρά , στον Άγιο Βασίλη .- Ο Συγχωριανός τους αφού έφτασε στο μισό-σκαλο φώναξε τον Σταματέλο Σκούλικα στην Τραγόραχη , και του είπε : « Σταματέλο να πεις στον Παπαθεοφίλη να πάρει τα ίγγλια του τα πανοϊγγλια του , τα πέρα δώθε και τα πάνω , και τα κάτω και τον μπελά του κεφαλιού του , και να έρθει επάνω , γιατί παντρεύτηκε η Τρισεύγενη , δηλαδή , να πάρει τα ιερά άμφιά του το θυμιατό του και το καλυμαύχη του, .- Οι οικογένειες τέλος , Καραχάλιος , Σακκάς, Κρέπης, Μουτσούλας , Τσιγγαρίδης , ήταν Αιγύπτιοι.- Αναφέρει δε , ότι όλα τα γραφόμενά του τα έχει ακούσει από τους παπούδες του , και πως δεν είναι δική του θέση , γνώμη ή άποψη. Για την πορεία του Αρφαρά , αναφέρει , ότι ο ίδιος την έκανε από την Πολιανή μέχρι τον Ριζόβραχο (Τσούμπα).- Κλείνοντας τα γραφόμενά του προσκαλεί τους γνωρίζοντας κάτι το διαφορετικό συγχωριανούς του να τον διορθώσουν ή να γράφουν κι αυτοί κάτι που γνωρίζουν από την παράδοση των γονιών του .- Αυτά αναφέρει υπογράφοντας ο Κωνσταντίνος Γεωργ. Λαγόγιαννης .-{ Αριθμός Φύλλου 11 και 12 , μηνών Οκτωβρίου και Νοεμβρίου του 1965 της εφημερίδας «ΗΧΩ ΤΩΝ ΑΡΦΑΡΩΝ ,».- - sns -2008 .- ~~~~
" Αρμένειο Γυμνάσιο- Λύκειο Αρφαρών " ~ Σε απαντητική επιστολή ο τότε Δικηγόρος Θεόδωρος Δημ. Λαφαζάνος στο υπ ΄αριθμ. 17-18 φύλλο της «ΗΧΩ ΤΩΝ ΑΡΦΑΡΩΝ» γράφει τα εξής : Τα στοιχεία που μας έδωσε ο κ. Κων. Γ. Λαγόγιαννης είναι αρκετά διαφωτιστικά ,αν και κατ ΄ανάγκην ατελή , λόγω της έλλειψης γραπτών ιστορικών πηγών.- …… Θέλω να ανακατασκευάσω - διορθώσω για τα όσα γράφει στα εξής : Είναι αλήθεια ότι η οικογένεια των Λαφαζαναίων προέρχεται από τους Μπουραίους αλλά η πραγματικότητα είναι ότι , ο πρώτος μετονομασθείς Λαφαζάνος , είναι ο Κώστας Μπούρας , γιος του Δημήτρη Μπούρα και εγγονός του Μπουρόγιωργα.- Ο Μπουρόγιωργας , μαζί με τον αδερφό του Μπουρόκωστα , ήταν οι πρώτοι γνωστοί γενάρχες της οικογένειας των Μπουραίων.- Ο Κωσταντής , ο οποίος προ της επανάστασης του ΄21 , είχε μεταβεί με τον πατέρα του στην Σμύρνη της Μ. Ασίας , για να εργασθεί , επέστρεψε με το παρατσούκλι ¨< Λαφαζάνος> το οποίο στην Τουρκική γλώσσα σημαίνει «πολυλογάς,» ,και το οποίο λόγω μιας παρεξηγήσεως και οικονομικής διαφοράς με τους συγγενείς του Μπουραίους διατήρησε οριστικά το επίθετο Λαφαζάνος .- Το επώνυμο αυτό διατήρησαν και τα παιδιά του Ιωάννης, Δημήτριος , Αριστείδης και Σπύρος καθώς και οι μετέπειτα απόγονοί των .- Θεωρεί αναληθή την διαμονή των Λαφαζαναίων στο Σταματινού .- Ο Κωσταντής Λαφαζάνος ή Μπούρας όταν επέστρεψαν από τη Σμύρνη κατέβηκε από το Πάνω Αρφαρά και έκτισε μια « χαμοκέλα,» στο Νοτιοδυτικό σημείο - περιοχή του Κάτω Αρφαρά , το οποίο από τότε και μετέπειτα πήρε το όνομα «Λαφαζαναίϊκα,» .- Η Χαμοκέλα αυτή , η οποία επισκευάσθηκε σώζεται μέχρι και προ ετών , και πως ήταν , αναφέρει ο κ. Θεόδωρος Δημ. Λαφαζάνος (πρόεδρος Αρείου Πάγου ) , η πρώτη οικία , το πρώτο σπίτι του σημερινού χωριού- κωμοπόλεως των ΑΡΦΑΡΩΝ.- Στην ίδια τοποθεσία κτίσθηκαν κι άλλες κατοικίες των απογόνων του Κωσταντή Λαφαζάνου , οι οποίοι και σε κανένα άλλο σημείο - περιοχή -τοποθεσία των Αρφαρών δεν έκτισαν σπίτια ΄- Κατά την άποψή μου θεωρείται μια σωστή θέση η εξιστόρηση του κ. Θ. Δ. Λ. ο οποίος και στο υπ ΄αριθμ. 5 φύλλο της ΗΧΩ ΤΩΝ ΑΡΦΑΡΩΝ ,αναφέρεται αρθρογραφώντας , με τίτλο « ΓΥΡΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΧΩΡΙΟΥ ΜΑΣ ,» για τον Ηπειρώτη πρώτο κάτοικο του Άνω Αρφαρά , με το όνομα ΑΡΦΑΡΑΣ , ο οποίος επίσης κατά άλλη εκδοχή , ήταν Τούρκος Αγάς μαζί με τους αγάδες Τσεφερεμίνη, Διαβολίτσι , Ντελίμεμη αγά κ.α., που έδωσε και το ‘όνομα στο χωριό Αρφαρά.- Επίσης αναφέρεται και για την δημιουργία του πρώτου πηγαδιού και για τα τρία παιδιά κατά την παράδοση , που είχε ο Άρφαράς , τον Γιαννήλο , τον Μανίτσο και τον Παπαδαίο , από τα παιδιά αυτά προέρχονται και οι μετέπειτα οικογένειες , αναφερόμενος και σε αυτές , κατά τα γνωστά αναφερθέντα και από τον Κ.Γ.Λαγόγιαννη.-Ο κ. Λαφαζάνος Θεόδωρος γράφει επίσης στο 88 φύλλο της ιδίας τοπικής εφημερίδας με τίτλο « ΑΡΦΑΡΑ : ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ,» , στο υπ΄ αριθμ. 80 /1981 φύλλο « Οι Αρφαραίϊκες οικογένειες και το γενεολογικό τους δένδρο ,», στο αρ. φύλλο 91/1982 « Τα΄ΑΡΦΑΡΑ ΣΤΑ ΧΡΟΝΙΑ Της ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑΣ », στο υπ΄ αριθμ. 92/1982 φύλλο , για< την ΙΣΤΟΡΙΑ ενός Καφενείου > ,και στη συνέχεια στα επόμενα 2-3 φύλλα ο κ. Θ. Δ. Λαφαζάνος , αναφέρεται γράφοντας για τα Επαγγέλματα και τους Επαγγελματίες των Αρφαρών , κατά το πέρασμα των χρόνων , και για όλα αυτά και για πολλά άλλα , θα ξανά επανέλθουμε στην συνέχειά μας .- Σ Ν Σ Arfara -2008- - sns -2008 .-
** Η ΠΑΝΑΓΙΑ Η ΓΕΡΟΝΤΙΣΣΑ στο Αρφαρά .
~ Στην εποχή των Κομνηνών , πολλές Βυζαντινές οικογένειες , έφυγαν από την Κωνσταντινούπολη και εγκαταστάθηκαν στην Πελοπόννησο Αρκαδία , Κλόγκοβα , ίσως και γιατί όχι και στο Άνω Αρφαρά , καθώς και σε άλλα μέρη της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας .- Σε αυτές τις οικογένειες , δόθηκαν Τιμάρια , « πρόνοιες » , δηλαδή εκτάσεις γης για καλλιέργεια και εκμετάλλευση.- όσοι είχαν πάρει αυτά τα τιμάρια, έδωσαν και τα ονόματά τους σε χωριά και περιοχές .-Όπως τιμάριο του Μελιγαλά , του Βουτσαρά, του Λεοντάρη ,του Γεωργίτση, του Μπούρα , του Γκλόγκοβα , του Αρφαρά κ . π. α. .- ~ Η οικογένεια Μπούρα , ίσως να μετοίκησε στην Γκλόγκοβα και στην συνέχεια στο Άνω Αρφαρά , κοντά στον γενάρχη Αρφαρά , που είχε προηγηθεί του ερχομού σε αυτή την περιοχή , από το χωριό Μπούρα της Φαλαισίας -Αρκαδίας , περί το 1700μ. χ. σαν βοσκός , κτηνοτρόφος , για τα κοπάδια τους , ή ίσως αναγκασθείς να μετοικήσει εκδιωκόμενος από κάποιο διαδραματισθέν επεισόδιο .- Καθόλου όμως απίθανο , η ονομασία Μπούρα να είναι Αρβανίτικη και να οφείλεται σε κάποιο διάσιμο αμαρτωλό της Αρκαδίας Πέτρο Μπούα , εγγονό του ομώνυμου φυλάρχου-αρχηγού Μπούα του Χωλού , που αναφέρεται και Μπούρας , από τους πρώτους Αρβανίτες που ήρθαν περί το 1348 μ. χ. στην Πελοπόννησο και χρησιμοποιήθηκαν από τον Δεσπότη του Μυστρά , Μανουήλ Κατακουζινού για να δημιουργήσουν - αποτελέσουν τη φρουρά των συνόρων της υπαίθρου.- Η μετάκληση αυτή , αναφέρει ιστορικά , ο Μανουήλ Παλαιολόγος , έγινε χωρίς εγγυήσεις , αλλά με μια υπόσχεση λόγου .- Αυτοί βέβαια οι Αρβανίτες , δεν έχουν καμιά σχέση με τους σημερινούς Αλβανούς ( Αρναούτες , Τελχίνες ) , που κατέστρεψαν την Πελοπόννησο το 1770 μ. χ .- Στην συνέχεια πέρνοντας και πάλι αποσπάσματα από την τοπική εφημερίδα " ΗΧΩ " των Αρφασρών , ο κ.κ. ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΜΗΜ. ΛΑΦΑΖΑΝΟΣ αεροπαγίτης πρόεδρος Εφετών , έγραφε: ΌΤΙ κατά την παράδοση το όνομα ΑΡΦΑΡΑ , οφείλεται στον ιδρυτή πρώτο κάτοικο , με το όνομα - επίθετο Αρφαράς , και ο οποίς καταγότανε από την Ήπειρο. Επίσης ότι υπάρχει και μια άλλη εκδοχή ότι ο Αρφαράς ήταν Τούρκος Αγάς ( μαζί με το Διαβολίτσι , τον Τζεφερεμίνη κ.α ) ο οποίος και έδωσε το όναμα στην περιοχή και στο χωριό. Ήταν λοιπόν ο Αρφαράς μετανάστης από την Ήπειρο , που έφυγε από την φτωχή του πατρίδα για να βρεί καλύτερη τύχη στηνπλούσια Μεσσηνία και πρωτοεγκαταστάθηκε στην Πολιανή ή Πολιάνα , το αρχαιότερο χωριό της περιοχής . Δεν τα κατάφερε όμως να στεριώσει κι΄εκεί ,διότι οι Πολιανίτες των εξεδίωξαν , ποιός ξέρει το γιατί?.- Πήρε τα γίδοπροβατά του και προχώρισε αριστερά προς την περιοχή που βρίσκεται σήμερα το Πάνω Αρφαρά. Βρήκε μια καλή τοποθεσία για το κοπάδι του και εγκατεστάθηκε εκεί προσωρινά ,,διότι κατα τις πρώτες μέρες υπέφερε μαζί με τα ζώα του από έλλειψη νερού. Τυχαία όμως και πριν μεταναστεύσει για άλλα μέρη , βλέπει ένα μικρό γίδι-τραγί , από το κοπάδι του να επιστρέφει με βρεγμάνη την γεωειάδα του . Το παρακολούθησε και βρήκε την περιοχή με το λιδο αλλά χρησιμότατο νεράκι . Έτσι εγκαταστάθηκε εκεί οριστικά και άνοιξε ένα μικρό πηγάδι που σώζεται , κατά την παράδοση πάντοτε , μέχρι σήμερα , και ονομάζεται " πάνω πηγάδι " .- Έτσι ιδρύθηκε το Αρφαρά , από τον Αρφαρά , που κατά την παράδοση των γονειών μου - προγόνων μου ,είχε τρία παιδιά : Τον Γιαννήλο , Τον Μανίτσο και Τον Παπαδαίο.- Έτσι κατά τα γνωστά και γραφέντα και από άλλους δημιουργήθηκαν οι μετέπειτα οικογένειες και τα επιθετά τους ονόματα.- Αυτά περιληπτικά αναφέρει στα γραφόμενά του το 1965 , ο τότε δικηγόρος -Δικαστικός και σήμερα συνταξιούχος Πρόεδρος Εφετών Αρείου Πάγου κ.κ. Θεώδορος Δημ. Λαφαζάνος.-
Sns Arfara - Messinias, 2008.-
ΠΑΙΔΙΚΗ ΧΑΡΑ , ΠΑΙΔΟΤΟΠΟΣ στην Σκόμαρα και στη θέση πουρνάρι πλατεία Μαθιού , έργο επί Δημαρχείας Ιωαν, Βασ. Αργυράκη.-
*** Το έτος 1966 στην εφημερίδα "ΗΧΩ "των Αρφαρών έγραφε ο Ιωάν. Πέτρ. Μουτεβελής με τίτλο " ΤΙ ΓΝΩΡΙΖΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΓΕΝΕΤΕΙΡΑ ΜΑΣ" , ΤΟ ΑΡΦΑΡΑ :
~ "Για την ιδιετέρα πατρίδα μας το ΑΡΦΑΡΑ , δεν έχει γραφεί σχεδόν τίπετε. ούτε για την προέλευση του ονόματος Αρφαρά και των ονομάτων των συνοικιών του , ούτε για την ιστορία του , ούτε για τα ήθη και τα έθιμα του , ούτε τίποτε για την ζωή του γενικά.-Όλοι έχουμε την περιέργεια να μάθουμε την ιστορία της πατρίδος μας ,σε όλες τις εκδηλώσεις της από την εποχή της ίδρυσης του χωριού μας , από που ήρθαν οι πρώτοι οικιστές και που πρωτο-εγκαταστάθηκαν και πότε. Επίσης τις διαδοχικές καθόδους μέχρι ότου να φτάσουν και να εγκατασταθούν στη σημερινή θέση του χωριού , και πως πέρασαν όλα εκείνα το χρόνια μέχρι και σήμερα.- Αναφέρει ο αείμνηστος Γιάννης Μουτεβελής ότι στην εφημερίδα των Αρφαρών μέχρι εκείνη την εποχή , για τη γενέτειρα μας έχουν γράψειμόνον τρείς από τους συμπατριώτες μας για την ιστορία του χωριού μας , οι κ.κ. Κωσταντίνος Λαγόγιαννης , πρώην πρόεδρος Αρφαρών , Θεόδωρος Λαφαζάνος Δικηγόρος (τότε) , και ο Νικήτας Κότσιαρης Γραμματέας στο Συνβολαιογραφείο και υποθηκοφυλάκειο στο Αρφαρά.- Το παράδειγμα των αναφερθέντων εύχεται να το μιμηθούν και άλλοι συμπατριώτες μας , ώστε μέσα από τους θρύλους και τις παραδόσεις ,να φτιάξουμε την αληθινή Ιστορία του τόπου μας .- Υπάρχουν πάρα πολλοί συμπατριώτες μας αρκετά μορφωμένοι , οι οποίοι θα μπορούσαν πολλά να γράψουν ,ερευνώντας την ιστορία του τόπου μας , και από τις στήλες της τοπικής μας εφημερίδας , που με ευχαρίστηση είναι ανοιχτή για όλους μας.- Κάθε λαός κάθε έθνος , κάθε τόπος, κάθε άνθρωπος και κάθε πράγμα έχει πάντα τη δικη του ιστορία . Πάντα είναι ενδιαφέροντα για 'ολους μας τα θέμαα , τα σχετικά με τη ζωή μας , την ζωή των γονιών μας , των προγόνων μας και των συμπατριωτών μας , των γειτόνων μας που έμειναν στα χωριό μας ή έφυγαν για άλλη πόλη ή στο εξωτερικό , τη ζωή του τόπου που πρωτοείδαμε το φώς και ζήσαμε τα πρώτα μαθητικά μας χρόνια , ρωτάμε για όλους όσους έζησαν παλαιότερα , στον τόπο που γεννηθήκαμε , γυρεύουμε τη συντροφιά τους κ.π.α. - Μια δίψα αιώνια , ακατάλυτη , μας σπρώχνει να μάθουμε για όλα αυτά και για όλα να ρωτάμε .- Ταθέματα της ιδιέτερης μας πατρίδας , δεν είναι ενδιαφέροντα μόνον για κείνους που γεννήθηκαν εκεί , αλλά πιο πιο ζωηρότερα και πιο ενδιαφέροντα είναι για κείνους που γεννήθηκαν στα ξένα , αυτών η σκέψη στρέφεται πάντα στη γή των προγόνων , που κάπου εκεί θα βρίσκονται σε κάποιο παλιό ξεχασμένο νεκροταφείο , τα κόκκαλα των προγόνων των , και θα έχουν οι απόγονοι την επιθυμία και την περιέργεια να ταξιδέψουν μέχρι εκεί , γιανα δούν και να ζωντανέψουν τα πρόσωπα και τις ιστορίες που τους διηγούντο η γιαγιά και η μητέρα τους , για το χωριό τους , για την περιοχή τους που έζησαν και ανθρώπους των .- ( συνεχίζεται ).-
~ Ο Γιατρός δεν πρέπει να συμπεριφέρεται σαν "τεχνικός¨"και να αντιμετωπίζει τους αρρώστους του σαν "αντικείμενα" που έχουν ανάγκη επισκευής. Αλλά να θεραπεύει τους αρρώστους του , με τις ιατρικές του γνώσεις και να συμπεριφέρεται σαν φιλόοφος , με σύμπνια στην κατανόηση του πόνου και τα ψυχολογικά προβλήματα του αρρώστου , με Αγάπη, Συμμετοχικότητα , Αξιοπρέπεια και πολύ ΑΝΘΡΩΠΙΑ ,ώστε όλες οι φροντίδες του να επιτελούν πραγματικό Λειτούργημα.- stamos.- Arfara.- ~ ~~`Ο ΑΓΙΟΣ ΘΕΟΔΩΡΟΣ ο Στρατηλάτης (εορτάζει 8 Φεβρουαρίου. ).- Από τα γενναιότερα και άθλητικότερα παραστήματα της χριστιανικής παράταξης. Ήταν από τα ΕύχάΪτα της Γαλατίας και κατοικούσε στην Ηράκλεια του Ευξείνου Πόντου. Στρατιωτικός στο επάγγελμα, διακρίθηκε γρήγορα και προήχθη στους μεγαλύτερους βαθμούς της στρατιωτικής Ιεραρχίας. Ήταν γενναίος και συγχρόνως σεμνότατος, σαν γνήσιος χριστιανός. Όταν ο Λικίνιος (307-323) επισκέφθηκε την Ηράκλεια, είδε και θαύμασε το Θεόδωρο. Τότε ζήτησε περισσότερες πληροφορίες γι' αυτόν, πού, όμως, ήταν δυσάρεστες. Ναι μεν ανδρείος ο Θεόδωρος, αλλά... χριστιανός. ο βασιλιάς διατάζει και τον φέρνουν μπροστά του. Είσαι χριστιανός; του λέει. -Είμαι. -Και επιμένεις να είσαι; - Μέχρι θανάτου. - Τότε δεν μπορείς να είσαι στρατιώτης. - Γιατί δεν μπορώ; Κανένας συνάδελφος μου δεν με κατηγόρησε γι' αυτό. - Σε κατηγορώ εγώ, φώναξε οργισμένος ο βασιλιάς. Ένας πιστός στρατιώτης ακολουθεί τη θρησκεία του κράτους και του στρατού και συ λατρεύεις το Ναζωραίο; - Δηλαδή τον αληθινό Θεό, είπε σεμνά και τολμηρά ο Θεόδωρος. Αμέσως τότε, αφού τον καθαίρεσαν απ' το βαθμό του, τον μαστιγώνουν άγρια με μαστίγια πού στις άκρες είχαν μολυβένια σφαιρίδια. Έπειτα, του μπήγουν στα πλευρά σιδερένια νύχια και στις πληγές του βάζουν αναμμένα δαδιά. Τελικά, τον σταυρώνουν, αλλά επειδή κι από 'κει με το θείο λόγο κάνει πολλούς χριστιανούς, τον αποκεφαλίζουν. Απέδειξε έτσι, ότι ήταν απ' αυτούς πού τολμούν "άφόβως τον λόγον λαλεϊν"1, πού με τόλμη, δηλαδή, κηρύττουν άφοβα το λόγο του Ευαγγελίου και ομολογούν την αγία πίστη τους. (Σύμφωνα με άλλες πληροφορίες, εικάζεται ότι ο "Αγ. Θεόδωρος Στρατηλάτης είναι το ϊδιο πρόσωπο με αυτό του 'Αγ. Θεοδώρου του Τήρωνος, -(-17 Φεβρουαρίου). 1. Προς Φιλιππησίους, α' 14.. ~
{ οι Πηγές Πηδήματος - Αρφαρών στο εξοχικό κέντρο Δ.Η.Δημόπουλου. πηγές από τις οποίες αρδεύεται , πέρνει νερό , η πόλη της ΚΑΛΑΜΑΤΑς }.- ~~ Ο ΑΓΙΟΣ ΘΕΟΔΩΡΟΣ ο Τηρών (εορτάζει 17 Φεβρουαρίου . ).- Τηρών σημαίνει νεοσύλλεκτος. Σ' αυτό το στράτευμα κατετάγη και ο Θεόδωρος. Ήταν από ένα χωριό της Άμάσειας στη Μαύρη Θάλασσα, Χουμιαλών λεγόμενο. Κατά τους διωγμούς του Διοκλητιανού αναγκάζεται να φύγει από το στράτευμα, διότι ήταν χριστιανός. Πηγαίνει στην πόλη Εύχάιτα. Εκεί στο πυκνό δάσος, πού ήταν κοντά στην πόλη, είχε τη φωλιά του πελώριος και φοβερός δράκος, πού έκανε απλησίαστο το δάσος και ήταν πραγματική μάστιγα για την περιοχή. Τότε ο Θεόδωρος, με την τόλμη και τη σωματική δύναμη πού τον διέκρινε, καθώς και με την ελπίδα στο Χριστό ότι θα τον βοηθήσει, εισχωρεί στην καρδιά του δάσους. Συναντάει το δράκοντα, τον σκοτώνει και απαλλάσσει την πόλη απ' αυτό το φόβητρο. Μετά το γεγονός αυτό, ο Θεόδωρος μαθαίνει ότι συστρατιώτες του χριστιανοί άρχισαν να χάνουν το θάρρος τους και, προκειμένου να πεθάνουν, πολλοί θυσίαζαν στα είδωλα. Αποφασίζει, λοιπόν, και επιστρέφει στο τάγμα του. Αγανακτεί όταν βλέπει τα βασανιστήρια των χριστιανών και μια νύκτα καίει ένα ξύλινο είδωλο της θεάς Ρέας. Έπειτα, φανερά πλέον, ενθαρρύνει τους συστρατιώτες του με τα λόγια του Απ. Παύλου: "Στήκετε εν τη πίστει, άνδρίζεσθε, κραταιοϋσθε"1. Δηλαδή, μένετε στερεοί και όρθιοι στην πίστη. Αγωνιστείτε σαν άνδρες γενναίοι. Πάρτε δύναμη και θάρρος, πού προσφέρει ο μεγαλοδύναμος Θεός μας. Βέβαια, παράδειγμα έγινε ο ίδιος ο Θεόδωρος, όταν με καρτερία και ψυχική ευφροσύνη αντιμετώπισε το μαρτυρικό του θάνατο, μέσα σε πυρακτωμένο καμίνι. . ~
.- `~ Τσουκαλαίϊκα -Μεσσηνίας 2008 .- ~~ 1. Α' προς Κορινθίους, ιστ'13. Απολυτίκιο. Ήχος β'. Μεγάλα τα της πίστεως κατορθώματα! εν τη πηγή της φλογός, ως επί ύδατος αναπαύσεως, ο Άγιος Μάρτυς Θεόδωρος ήγάλλετο• πυρί γαρ όλοκαυτωθείς, ως άρτος ηδύς, τη Τριάδι προσήνεκται. Ταις αυτού ίκεσίαις, Χριστέ ο Θεός, σώσον τάς ψυχάς ήμών. sns -2008.-
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΩΝ ΘΕΟΔΩΡΩΝ ΑΡΦΑΡΩΝ .- ****ΟΙΚΙΑ του ΣΤΑΜΑΤΗ Ν. ΣΚΟΥΛΙΚΑ (ΟΔΟΝΤΙΑΤΡΟΥ) στο Αρφαρά - Μεσσηνίας .- ~ Εδώ κατά το παρελθόν και για πολλά χρόνια βρισκόταν ο Φούρνος ( το Αρτοποιείο) του Νικ. Ηλ. Σκούλικα ,γαμπρός του Ζαλαχωρόγιαννη και άνδρας της Βασιλικής , για πολλά χρόνια φουρνάρισσας των Αρφαρών και των περιχώρων.-
Εδώ σήμερα και απέναντι από τα αγορασθέντα και κατεδαφισθέντα Λιβαίϊκα και Μουτεβελαίϊκα οικίματα , έχει δημιουργηθεί η μεγάλη κεντρική πλατεία των Αρφαρών , επί Δημαρχείας Ιωαν. Αργυράκη το 2002 -2004.- sns arfara.- 2008 .-
.-
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου